Opdracht Nieuwsgaring

Artikel

Ga na wat voor de leerlingen nieuws is en of ze vandaag het nieuws al gevolgd hebben? Welke verhalen zijn al in het nieuws gekomen? Vertel de leerlingen dat ze nadat ze de filmpjes bekeken hebben dat ze meer inzicht krijgen over wat nieuws is en de selectiecriteria die journalisten gebruiken. 

Aan de slag

1. Ga op zoek naar het nieuws van vandaag

  • Welke gebeurtenissen kan je vandaag terugvinden in de krant, online, op tv, in magazines, ....?
  • Waarom denk je dat journalisten deze onderwerpen geslecteerd hebben?

2. Bekijk het theoriefilmpje. Bespreek nadien volgende vragen en maak de opdracht:

  • Wat betekent volgens jou het begrip 'nieuwswaardig'?
  • Wat maakt een verhaal nieuwswaardig? Welke gebeurtenissen maken meer kans dan andere? 
  • Wat is volgens jou nieuws nadat je dit filmpje bekeken hebt?
  • Ga op zoek naar enkele voorbeelden bij de verschillende selectiecriteria. 

    Extra opdracht
    • In het filmpje zag je dat als je nieuws ingeeft in Google dat dit oneindig veel zoekresultaten oplevert. Is dat bij jou ook zo? Krijgt iedereen via Google dezelfde zoekresultaten te zien? Waarom wel/niet?
      (Tip: Ken jij de Filter Bubble en heeft dit volgens jou een invloed op online nieuws?)  

2.  Bekijk het prakijkfilmpje. Bespreek nadien volgende vragen:

  • Waarom zijn deze nieuwsverhalen volgens jou nieuwswaardig? Welke criteria zijn van toepassing?
  • Kan je sommige van deze gebeurtenissen nog herinneren? Hoe komt het dat je deze gebeurtenissen al dan niet kan herinneren? Heb je het van horen zeggen of heb je het bewust meegemaakt? 
  • Hoe zijn de journalisten aan het nieuws gekomen? Welke bronnen hebben ze gebruikt? Kan je nog andere bronnen bedenken? Zijn alle bronnen even betrouwbaar? Waarom wel/niet?

    Extra discussievragen
    • Speelt nieuws een rol in hoe we naar onze geschiedenis kijken? 
    • In de meerderheid van de verhalen is er beeldmateriaal. Welke invloed heeft beeldmateriaal bij verslaggeving? Waarom worden beelden gebruikt volgens jou?
    • Welke verhalen zijn er vandaag in het nieuws? En onder welke categorieën vallen deze onder? Soms zullen meerder criteria van toepassing zijn op een nieuwsbericht. Hoe meer criteria van toepassing hoe nieuwswaardiger.
    • Naar welk soort nieuws ga jij op zoek? Zoek je voornamelijk informatie die aansluit bij jouw interesses? Of ga je ook op zoek naar andere topics?
    • Wat is betrouwbare informatie? Vind je het kunnen dat er soms foute informatie verspreid wordt? Denk je dat het verspreiden van foute informatie een recent fenomeen is of was dit vroeger ook al? Meer weten over Fake News?

3. Nu is het aan jou!

  • Kies een verhaal uit het filmpje waarvan je niet op de hoogte was. Verdiep je in het verhaal en maak je eigen verslaggeving (artikel, filmpje, …). Zorg ervoor dat je zeker een antwoord hebt op de 6 journalistieke vragen (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe).